Ta strona wykorzystuje pliki cookies (pol.:ciasteczka)
Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies (pol.: ciasteczka). Korzystając ze strony internetowej Marwit wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies w celu zapewnienia Ci wygody podczas przeglądania zawartości naszych serwisów.
Dowiedz sie więcej na temat polityki cookies »

Sposoby na jesienną chandrę

Jesień w pełni. Szkoda tylko, że ta złota polska jesień trwa tak krótko. Robi się coraz zimniej i ciemniej. Nic dziwnego, że nie chcę nam się wychodzić spod ciepłego koca, aż do wiosny i dopada nas jesienna chandra.

Chandra? A co to?

Za chandrę odpowiedzialna jest szyszynka, część naszego mózgu, regulująca procesy snu. Wieczorem, gdy robi się ciemno szyszynka zaczyna wydzielać melatoninę, powodującą uczucie zmęczenia i senność. Jesienią kiedy dni są krótsze i niemal zawsze jest ciemno odczuwamy przemęczenie spowodowane ciągłą obecnością melatoniny w organizmie.

Podaruj mi trochę słońca

Nic nie pomoże lepiej na jesienne smutki, niż naturalne promienie słoneczne. Dlatego, kiedy tylko możemy serwujmy sobie długie, co najmniej pół godzinne, spacery. Najlepiej kilka razy w tygodniu. Niestety nie wszyscy możemy pozwolić sobie na ten luksus. W okresie jesienno-zimowym najczęściej zaczynamy i kończymy pracę kiedy jest ciemno. Dlatego zamiast w weekend leżeć na kanapie wybierzmy się na spacer. Poczekajmy też na ciepłe czapki i rękawiczki do pierwszych mrozów i jak najczęściej wystawiajmy skórę na słońce.

Jasno, jasno, jaśniej

Na jesień warto zrobić małe przemeblowanie w swoich czterech kątach. Dlaczego? Oczywiście, po to, żeby „złapać” jak najwięcej światła. Meble, z których korzystamy najczęściej np. biurko, stół w kuchni czy sofę, przesuńmy bliżej okna. W walce z chandrą warto też posłużyć się sztucznym światłem i nie trzeba wcale zaopatrzyć się w drogie urządzenia do fototerapii, wystarczy zmiana żarówek, na te o nieco mocniejszym świetle. Po zmianie nie siedźmy w domu po ciemku. Ulubiony serial możemy przecież oglądać przy zapalonym świetle.

Kostka dobra na wszystko

Nikogo nie namawiamy do objadania się słodyczami w jesienne dni, jednak kostka gorzkiej czekolady od czasu do czasu może pomóc w walce o lepszy humor. Dlaczego? Wszystko dzięki magnezowi. Jego niedobór często prowadzi do problemów z zasypianiem, uczucia przemęczenia, a nawet depresji. Dlatego by wzmocnić nasz organizm i zapewnić sobie lepsze samopoczucie spożywajmy bogate w magnez pokarmy np. orzechy laskowe, rośliny strączkowe czy gorzką czekoladę.

Warto mieć też pod ręką owoce i warzywa lub świeży sok. Zdrową porcję dobrego humoru i wspomnienia cieplejszych miesięcy na pewno przywoła sok Marwit. Łyk witamin pobudzi nasz organizm do działania i nada życiu kolorów.

Sweet dreams

Zadbaj też o higienę snu. Choć wszyscy wiem, że sen jest niezbędny i powinniśmy przesypiać, co najmniej 8 godzin dziennie, często nie dosypiamy, a brak snu staje się chorobą cywilizacyjną. W sypialni, nie jedzmy, nie oglądajmy filmów tuż przed snem. Nasze łóżko ma być miejscem na odprężenie ciała i umysłu. Jeśli nadal nie mamy mamy czasu na sen w poprawie humoru pomoże nam odświeżająca drzemka. Po 20 minutowej jesteśmy bardziej odprężeni i popełniamy mniej błędów, krótsza około 6 minutowa wspomoże nasze procesy pamięciowe, a ta naprawdę długa (ok. 1-1,5 godzinna) poprawi naszą kreatywność. Trzeba pamiętać, że drzemiąc po godzinie 16, możemy mieć problemy z późniejszym snem, najlepiej więc przespać się w ciągu dnia między 13 a 16.

Spodobał Ci się nasz pomysł?

Daj nam znać na naszym profilu

Galeria
Marwit - line
Pobierz Marwitowinki
Marwitowinki
Sprawdź nasze przepisy
Przepisy Marwit