Ta strona wykorzystuje pliki cookies (pol.:ciasteczka)
Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies (pol.: ciasteczka). Korzystając ze strony internetowej Marwit wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies w celu zapewnienia Ci wygody podczas przeglądania zawartości naszych serwisów.
Dowiedz sie więcej na temat polityki cookies »

Żywienie rodzica

Różnorodność

Podstawą każdej diety jest to, by była różnorodna i zbilansowana. Zatem należy spożywać: produkty zbożowe, mleczne, warzywa i owoce, produkty wysokobiałkowe: jak ryby, drób, mięso. Wszystkie one muszą występować w jadłospisie. Należy jednak pamiętać o odpowiednich proporcjach i odpowiednim zestawieniu produktów. Najbardziej niezdrowe jest łączenie białka ze skrobią (przysłowiowy schabowy z ziemniakami). Należy wystrzegać się również połączeń: skrobia i tłuszcz oraz nie mieszać owoców słodkich z kwaśnymi. Ze względu na podobny czas i środowisko trawienia idealne zestawienia to biako i warzywa, skrobia i warzywa, tłuszcz i warzywa.

Produkty zbożowe

Traktuj je jako głównego dostawcę kalorii. Pamiętaj też, że pieczywo ciemne, robione z mąki z pełnego ziarna, bogate w błonnik pokarmowy, jest bardziej wartościowe niż pieczywo białe.

Warzywa i owoce - spożywaj w różnej postaci, najlepiej 5 razy dziennie

5 porcji to optymalna dawka witamin i mikroelementów niezbędna dla naszego organizmu. Zapewnia mu dobrą kondycję i samopoczucie. Jedna porcja to niewiele – to średniej wielkości owoc, warzywo lub szklanka soku.Pamiętajmy jednak, że należy spożywać jak najmniej produktów przetworzonych i zastępować je produktami nieprzetworzonymi, które są najlepszym źródłem witamin, związków mineralnych i błonnika. Dlatego owoce, warzywa i świeże soki warzywno-owocowe powinny być dodatkiem do każdego posiłku.

Mięso

Owszem, ale bez przesady. Generalnie uważa się, że lepszym i zdrowszym wyborem jest mięso białe, np. kurczak, indyk. Należy pamiętać, aby przede wszystkim wzbogacić dietę o ryby.

Uwaga na cholesterol

Należy ograniczać spożycie tłuszczów pochodzenia zwierzęcego. Dlatego warto zastąpić smalec olejem roślinnym, a zamiast jeść potrawy smażone na głębokim oleju, wybierać raczej gotowane i pieczone bez tłuszczu. Ciasta, czekolady, kremy, lody, chipsy to również "dawcy" cholesterolu. Zdecydowanie lepiej zastąpić je deserami owocowymi, galaretkami, sorbetami.

Sól

Sól podnosi ciśnienie we krwi, dlatego nie jest polecana dla osób z nadciśnieniem. W miarę możliwości należy ją ograniczać. Wbrew pozorom nie jest to takie trudne. Każdy z nas zaledwie w ciągu kilku dni jest w stanie odzwyczaić się od smaku soli w potrawach. Dlatego warto spróbować, mając w pamięci, że sól sprzyja otyłości, powoduje niektóre choroby serca, nerek, skóry, a także powoduje zatrzymywanie wody w organizmie, co obciąża układ krążenia.

Ruszaj się i utrzymuj organizm w dobrej kondycji fizycznej

Od dawna wiadomo, że ruch na świeżym powietrzu jest ważny dla organizmu. Zostało to zauważone również przez dietetyków do tego stopnia, że codzienna dawka aktywności fizycznej została wpisana do piramidy żywieniowej, gdzie systematyczne ćwiczenia stanowią jej podstawę. Aktywność fizyczna jest niezbędnym elementem zdrowego stylu życia, łącznie z prawidłowo zestawioną i zbilansowaną dietą pomaga utrzymać odpowiednią masę ciała.

 

 

Spodobał Ci się nasz pomysł?

Daj nam znać na naszym profilu

Marwit - line
Pobierz Marwitowinki
Marwitowinki
Sprawdź nasze przepisy
Przepisy Marwit