Ta strona wykorzystuje pliki cookies (pol.:ciasteczka)
Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies (pol.: ciasteczka). Korzystając ze strony internetowej Marwit wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies w celu zapewnienia Ci wygody podczas przeglądania zawartości naszych serwisów.
Dowiedz sie więcej na temat polityki cookies »

Wywiad z Dietetykiem 2 – jak zadbać o siebie zimią?
2016-01-07



Dieta i ruch zimą? Oczywiście! Poznajcie porady Dietetyk Anny Czyż z www.freshlife.com.pl, z którą – specjalnie dla Was - przeprowadziliśmy wywiad!



Zespół ds. Marwitalizacji: Jesteśmy ciekawi, jak nasza dieta powinna zmienić się w okresie zimowym?

Dietetyk Anna CzyżW tym czasie nasz organizm chętnie będzie zamieniał pożywienie w tkankę tłuszczową, aby wytworzyć warstwę termoizolacyjną. Jej rolą będzie ochrona przed zimnem. Jednak może być to zgubne dla osób, które mało się ruszają, sięgają po przetworzoną żywność i jedzą niewiele warzyw i owoców. Fakt, że zimą dostęp do świeżych pomidorów jest bardzo ograniczony, to jednak o warzywach i owocach nie powinniśmy zapominać. To nadal drugie piętro naszej piramidy żywienia. Zmiany żywieniowe powinny dotyczyć węglowodanów, tzn. sięgamy częściej po te nieprzetworzone (ciemny ryż i makaron, kasza, razowe pieczywo) oraz tłuszczów – ograniczamy tłuszcze zwierzęce na korzyść tych roślinnych. Dbajmy również o równowagę kwasowo-zasadową, co zimą łatwo zaburzyć, doprowadzając do zakwaszenia poprzez chociażby niższe spożycie warzyw i owoców, a wyższe tłustego mięsa.

Zespół ds. Marwitalizacji: Po jakie dokładnie produkty powinniśmy sięgać zdecydowanie częściej?

Dietetyk Anna Czyż: Dla zachowania wspomnianej równowagi kwasowo-zasadowej będą to na pewno warzywa korzeniowe, np. marchew, buraki, seler, pietruszka, warzywa mrożone, suszone oraz kiszonki (kapusta, ogórki). Warzywa możemy też jeść pod postacią zup krem. Pomidory lepiej jest jeść pod postacią przecieru. Z owoców mogą to być świeże soki, szczególnie z jabłek i marchwi, owoce egzotyczne, suszone czy mrożonki (mrożenie nie zabija witaminy C). Kolejne produkty, których powinniśmy jeść więcej (szczególnie jeśli lubimy sięgnąć czasem po nieco tłuściejsze mięso) to kasze, brązowy i czerwony ryż, fasola, soczewica, cieciorka, orzechy, tłuste ryby – pomogą w redukcji cholesterolu. I oczywiście przyprawy – chili, imbir, czosnek, cynamon, kardamon, goździki. Na wzmocnienie świetne będą też herbatki z czystka, czarnego bzu, sok z rokitnika. Do słodzenia zamiast cukru wybierajmy miód i produkty pszczele, melasę z karobu, syrop daktylowy.

Zespół ds. Marwitalizacji: Czy są jakieś produkty, których powinniśmy zdecydowanie unikać?

Dietetyk Anna CzyżI tu ze względu na większą podatność na infekcje i zakwaszenie organizmu nie możemy przesadzać z tłustymi mięsami (karkówka, łopatka, boczek, baranina) i tłuszczem mlecznym (masło, śmietana, tłuste sery twarogowe, sery żółte i topione). Ten zwierzęcy tłuszcz działa prozapalnie i podnosi poziom cholesterolu. Można też ograniczyć nabiał ze względu na jego wychładzające działanie i wprowadzić np. mleko ryżowe, owsiane czy kokosowe. A w zimowe chłodne wieczory zamiast słodyczy polecam rozgrzewający napój i np. garstkę orzechów. Słodycze też obniżają odporność, a zjadane wieczorem zamieniają się w tkankę tłuszczową. Dodatkowo wywołują labilność emocjonalną, czyli tzw. huśtawki nastroju. Żeby cukier utrzymać na stałym poziomie jedzmy nieprzetworzone zboża i nie rezygnujmy z ruchu (często to jest właśnie przyczyną tego, że zimą chętniej sięgamy po słodycze).

Zespół ds. Marwitalizacji: Jak hartować swój organizm, by minimalizować ryzyko infekcji?

Dietetyk Anna Czyż:Możemy hartować się od środka, podając sporo witaminy C w co najmniej 3 posiłkach (np. pod postacią świeżego soku Marwit, świeżych owoców czy warzyw) i pijąc rozgrzewające napoje. Niezmiernie ważny jest ruch. Poprawia krążenie i wzmacnia – możemy wybierać lubiane formy ruchu w zamkniętych pomieszczeniach np. jogę, zumbę czy taniec – jedne wyciszą, drugie rozweselą. Ale i na świeżym powietrzu np. spacery, marsze, nordic walking też będą hartować. Jest to wskazane szczególnie w przypadku małych dzieci. Inne metody to na pewno hartowanie pod prysznicem na przemian zimną - ciepłą wodą (zaczynając od nóg), pobyt w saunie zakończony wylaniem na siebie wiadra zimnej wody, krioterapia w specjalnych komorach i chodzenie boso po śniegu ;) Warto też wspomnieć, aby nie przegrzewać mieszkań. Wyjście z ciepłego domu na zimny dwór może być szokiem termicznym dla organizmu i nie jest to forma hartowania. Pamiętajmy też, aby co najmniej raz dziennie wietrzyć mieszkanie przez 10 minut, szczególnie gdy dopadnie nas infekcja.

Zespół ds. Marwitalizacji: A więc spacery zimą to dobry pomysł?

Dietetyk Anna Czyż: Jak najbardziej! Przyzwyczajamy organizm do niższych temperatur i przede wszystkim dotleniamy się. Ubierzmy odpowiednie obuwie, ciepłą kurtkę i trochę pomaszerujmy. Chodząc po śniegu spalamy więcej kalorii! To naturalny sposób na dostarczenie sobie energii zamiast kawy.

Zespół ds. Marwitalizacji: Jakie są ciekawe rozgrzewające i poprawiające naszą odporność potrawy, które by Pani zaproponowała naszym Czytelnikom?

Dietetyk Anna Czyż: Moje ulubione dania na zimę to zupa z soczewicy, którą możemy przyrządzić na bazie zupy kremu z pomidorów Marwit. Do tego typu dań zawsze robię bazę smakową w postaci zrumienionej cebuli z czosnkiem, imbirem i odpowiednio dobranymi przyprawami. Inne to ciasto jaglane lub rozgrzewająca jaglanka na śniadanie z cynamonem, goździkami, orzechami i miodem na świeżym soku Marwit lub mleku ryżowym. I na zimowe wieczory rozgrzewający napój z gotowanej na wodzie laski cynamonu, z goździkami, imbirem, miodem, a nawet chili, uzupełniony świeżym sokiem z jabłek. Pieczywo często podpiekam i smaruję różnymi pastami (np. z cieciorki).

Zespół ds. Marwitalizacji: Bardzo dziękujemy za rozmowę i zdrowo pozdrawiamy!

Aktualności

  • 2017-06-19

    O „mniam”! Zobaczcie – naszym zdaniem – najciekawsze i najbardziej apetyczne prace, które zostały zgłoszone do naszego konkursu, prowadzonego w ramach tegorocznej edycji Akcji Marwitalizacja – zainspirujcie się ich kolorami, weźcie w nim udział i Wy!

  • 2017-06-08

    Akcja Marwitalizacja trwa! Dziękujemy za kolejne zgłoszenia w naszym konkursie! Zobaczcie wybór tych, które przypadły nam… do smaku i zostały nagrodzone!

  • 2017-06-01

    Za nami 1 etap barwnego konkursu tegorocznej Akcji Marwitalizacja. Dziękujemy za wszystkie zgłoszenia!

  • 2017-05-23

    Już po raz trzeci Marwit zaprasza swoich Konsumentów i Fanów zdrowej diety do wspólnej podróży po krainie smaków, inspiracji, edukacji, zdrowego stylu życia oraz… nagród! Co dla Was przygotowaliśmy, na co możecie liczyć? Startujemy już dziś – sprawdźcie to koniecznie!

  • 2017-05-18

    13 maja w Warszawie rozegrało się spotkanie w ramach dwudziestego trzeciego sezonu wyścigów najlepszych żużlowców świata o medale w formule Grand Prix. Sprawiliśmy, że to pełne emocji widowisko zostało dopełnione smakiem naszych pysznych produktów!

Marwit - line
Pobierz Marwitowinki
Marwitowinki
Sprawdź nasze przepisy
Przepisy Marwit